logoprzez

Opublikowano: środa, 22, maj 2019 12:40
Autor: Maja

Muzeum Śląskie w Katowicach zaprasza na wernisaż wystawy „Zajawka. Śląski hip-hop 1993-2003”, który odbędzie się w piątek, 7. czerwca 2019 r. o godzinie 18:00.

Muzeum Śląskie

Hip-hop narodził się pod koniec lat 70. XX wieku w środowiskach ubogich Afroamerykanów. Dla większości z nich stanowił często jedyną dostępną formę publicznej wypowiedzi. Dla ludzi żyjących w ubogich dzielnicach amerykańskich metropolii stał się szansą na ich opuszczenie. Przeszczepiony na polski grunt w latach 90. został pozbawiony politycznego wymiaru walki z rasizmem i wykluczeniem. Nie stał się jednak pustą formą i sztuczną kopią swojego amerykańskiego pierwowzoru.

Polski hip-hop był medium, przez które przemówili młodzi ludzie, bardzo często torując sobie tym samym drogę do lepszej pozycji społecznej. Zajawka opowiada o początkach fascynacji nim, pokazuje pierwszą dekadę jego rozwoju, pierwsze próby tworzenia i zmagania się z problemami typowymi dla pionierów każdej nowej dziedziny. Początkowe efekty nierzadko przybierały karykaturalną formę, jednak dla wielu ówczesnych nastolatków były doświadczeniem kształtującym ich późniejsze wybory, gust i światopogląd.

Wystawa dla osób od 16 roku życia.

Części wystawy:

Świadomość / Kalendarium 1993–2003
Kalendarium wydarzeń z lat 1993–2003 zostało pokazane z perspektywy osoby dorastającej w latach 90., dla której być może bardziej istotne były nowe odcinki programu „YO! MTV Raps”, niż zmieniająca się w Polsce sytuacja polityczna. Tymczasem hip-hop, a w szczególności rap, był głęboko osadzony w czasach bieżących i nierzadko bywał komentarzem do otaczającej rzeczywistości. Dlatego na powstały strumień wspomnień składają się również wydarzenia polityczno-społeczne i kulturalne, które w dużej mierze korespondują z tekstami polskiego hip-hopu. Część z nich w sposób symboliczny pokazuje zamknięcie pewnej epoki oraz przemiany zachodzące w Polsce.

Doświadczenie
Hip-hop jak żadna inna subkultura lat 90. był nastawiony na aktywne działanie. Tradycyjny podział między odbiorcą i wykonawcą zacierał się tu na każdym kroku. Ci pierwsi byli równocześnie twórcami i nierzadko próbowali swoich sił w kilku dziedzinach. Nie było niczym dziwnym spotkanie freestylujących MC przed klubem chwilę po ich występie na jego scenie. Swojego taga posiadał każdy, nawet jeśli nigdy nie zrobił go w miejscu publicznym. Bycie częścią środowiska hip-hopowego było związane ze zdobywaniem doświadczeń w obrębie jego elementów (muzyka – rap, DJ-ing; graffiti; breakdance) oraz z wiedzą na jego temat.

Samowystarczalność
Popularność hip-hopu na świecie jest związana między innymi z łatwością tworzenia każdego z jego elementów. Puszka farby w sprayu jest chyba najprostszym narzędziem malarskim. Do tańczenia break’a wystarczy wygodne obuwie i karton spełniający rolę parkietu. Jednak to na przykładzie muzyki najbardziej widać, jak prostota narzędzi wpływała na aktywność w obrębie hip-hopu. Domowe studia nagraniowe czy okładki nielegali to tylko kilka przykładów kreatywnych rozwiązań wynikających z potrzeby tworzenia.

Codzienność
W Polsce lat 90. szerokie spodnie, za duże bluzy z kapturem, czapki lub bandany na głowach mogły wzbudzać zainteresowanie i bez wątpienia wyróżniały z tłumu ubierającą się w ten sposób młodzież.
Hip-hopowa moda pozwalała na wyrażenie swojej indywidualności względem panujących trendów. Identyfikacja z grupą, której symbolem stały się spodnie typu baggy, ułatwiała rozpoznanie „swojego”, z którym zawsze można było znaleźć wspólny język. Charakterystyczny styl ubierania się był często manifestacją zaangażowania w kulturę hip-hop, która przenosiła się na szkołę, kolegów, rodzinę i całą codzienność.

Widoczność
Naturalną przestrzenią dla hip-hopu było miasto, które stanowiło tło dla działań nastolatków w szerokich spodniach. To w jego kontekście dzieją się historie opowiadane przez raperów, niezależnie od tego, czy chodzi o miłość, imprezę, czy potyczki z policją. Wraz z rozwojem hip-hopu następowało symboliczne zawłaszczanie przestrzeni miejskiej, co dawało z jednej strony poczucie oswojenia rzeczywistości, z drugiej możliwość zaistnienia w niej.
Najbardziej widocznym i ekspansywnym elementem hip-hopu w latach 90. było bez wątpienia graffiti. Często nielegalne, stopniowo pojawiało się nawet na najbardziej eksponowanych ścianach w centrach miast, nieraz konkurując z wszechobecnymi, kolorowymi szyldami i bilbordami. Klatka schodowa, dworzec PKP, toaleta w klubie, osiedlowe garaże czy nawet meblościanka w pokoju były dobrym miejscem, aby zostawić ślad po sobie i stać się widocznym dla innych.

Wernisaż: w piątek, 7 czerwca 2019, godz. 18.00
Wstęp wolny

Wernisaż będzie tłumaczony na polski język migowy. Będą dostępni także asystenci-audiodeskryptorzy, którzy będą oprowadzać po wystawie osoby niewidome.

Wystawa czynna do 1 września 2019 r.
Muzeum Śląskie w Katowicach / ul. T. Dobrowolskiego 1 / poziom -4

Kurator: Szymon Kobylarz

Żródło: Muzeum Śląskie

Opublikowano: środa, 15, maj 2019 10:50
Autor: Maja

piknik plakat

Opublikowano: poniedziałek, 06, maj 2019 09:50
Autor: Maja

Miejskie Centrum Kultury im. Henryki Bisty w Rudzie Śląskiej zaprasza w niedzielę, 12. maja 2019 r. o godz. 12.00 na Krakowski Salon Poezji w Rudzie Śląskiej. W programie: poezja Kazimiery Iłłakowiczówny w interpretacji Marty Tadli, aktorki Teatru Rozrywki w Chorzowie.

Illakowiczowna

Przed Krakowskim Salonem Poezji na pyszne ciasto zaprosi Piekarnia - Cukiernia Jakubiec z Rudy Śląskiej.

Kazimiera Iłłakowiczówna (ur. 1892 r., zm. 1983 r.) - polska poetka, prozaik, dramaturg i tłumaczka. Należała do najwybitniejszych postaci życia literackiego Warszawy w dwudziestoleciu międzywojennym. Wyrazista osobowość, żywa inteligencja, siła woli, elegancja, także pewna kapryśność i nieprzewidywalność w kontaktach z ludźmi czyniły z niej osobę fascynującą towarzysko, chociaż trudną. Iłłakowiczówna miała rozległy krąg przyjaciół, wśród których byli Witkacy, Julian Tuwim czy Maria Dąbrowska. Jako poetka Iłłakowiczówna ujawniała oryginalną wyobraźnię magiczną, zmysł obserwacji, malarską i dynamiczną (niemal filmową) zdolność opisu, niezwykłe, prawie muzyczne, wyczucie rytmu tekstu, operowała także groteską, a czasem naiwną, dziecięcą tonacją wypowiedzi. Jej fantazję ukształtowało dzieciństwo, spędzone w dzikim, fascynującym pejzażu północnej Litwy. Wpłynęła też na nią tradycja literacka: barok i romantyzm. Związana towarzysko z grupą „Skamander” zachowała odrębny i niepowtarzalny charakter swej poezji. Odmiennie też niż inna poetka z kręgu „Skamandra”, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, rzadko ujawniała bezpośrednią, kobiecą emocjonalność. Uprawiała więc bardzo szczególną poezję metafizyczną. Stała się mistrzynią wiersza tonicznego (tonizm), największą w poezji polskiej obok Jana Kasprowicza. Debiutowała w okresie Młodej Polski (tom „Ikarowe loty”, 1911), dojrzałość artystyczną osiągnęła w dwudziestoleciu międzywojennym. Przy tak długim okresie pracy twórczej ujawnia jednorodną i wyrazistą dykcję poetycką. Wydała wiele zbiorów wierszy, m.in.: „Trzy struny", „Płaczący ptak", „Popiół i perły", „Wiersze bezlistne", „Szeptem". Oprócz wierszy uprawiała prozę. Do powieści dla dzieci „Bajeczna opowieść o królewiczu La-Fi-Czaniu, o żołnierzu Soju i o dziewczynce Kio” (1918) okładkę zaprojektował Witkacy. Tom „Ścieżka obok drogi” (1939) to, osobiście ujęte, „gawędy” o marszałku Piłsudskim. Pisała też dramaty – „Rzeczy sceniczne” (1969), pełne nadrealnego humoru (jak „Banialuka o chuliganie”). Była autorką wielu przekładów, tłumacząc z angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, rumuńskiego i węgierskiego.
/Źródło: Wikipedia/

Bilety w cenie 8 zł do nabycia online na: www.mckrudasl.pl
Rezerwacja biletów: tel.: 32 2486 240 lub 512 024 062, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Miejskie Centrum Kultury im. Henryka Bisty
ul. Piotra Niedurnego 69
41-709 Ruda Śląska
www.mckrudasl.pl

Opublikowano: czwartek, 09, maj 2019 11:57
Autor: Maja

Śląsk maturzystom

Opublikowano: piątek, 19, kwiecień 2019 10:35
Autor: Maja

Miejskie Centrum Kultury im. Henryki Bisty w Rudzie Śląskiej zaprasza w sobotę, 27 kwietnia 2019 r. w godz. 18.00 - 22.00 na NOC TAŃCA 2019.

Międzynarodowy Dzień Tańca ustanowiono w 1982 roku przez Komitet Tańca Międzynarodowego Instytutu Teatralnego działający pod auspicjami UNESCO, wybrany na pamiątkę chrztu wielkiego reformatora sztuki tańca, twórcy europejskiego teatru baletowego, francuskiego tancerza i choreografa Jeana-Georges'a Noverre'a. Każdego roku z okazji Dnia Tańca inny artysta związany z tą sztuką przygotowuje orędzie adresowane do tych, którzy uprawiają i kochają taniec. Jako obowiązującą datę tego święta ustalono 29 kwietnia, ale MCK będzie gościć tancerzy nieco wcześniej, w sobotę 27 kwietnia br.

Noc Tanca

W programie:

  • CPH4 – spektakl dyplomowy studentów Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie – Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu
  • Prezentacje zespołów MCK:

- Zespołu Pieśni i Tańca RUDZIANIE im. Jana Mazura
- grupy tańca użytkowego STARSZAKI
- grupy tańca w kręgu TIRI TIRI TANY

  • Pokaz grupy tańca orientalnego JASMIN
  • Pokazy taneczne i spektakl GLIWICKIEGO TEATRU TAŃCA
  • Pokaz Studia Tańca Współczesnego TENDI w Chorzowie
  • Pokazy tancerzy Państwowego Policealnego Studium Zawodowego Wokalno-Baletowego w Gliwicach
  • Potańcówka z zespołem GANG OLSENA

Bilety w cenie: 5 zł (wstęp na całą imprezę) do nabycia w kasie MCK i online.
Rezerwacja biletów tel.: 32 248 62 40 lub 512 024 062, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Gdzie: MCK, ul. Piotra Niedurnego 69, 41-709 Ruda Śląska

© Copyright 2011. „System e-informacji kulturalnej" współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Zadanie realizowane w ramach projektu pn. „W sieci kultury – utworzenie systemu e- informacji kulturalnej na terenie Gminy Zabrze”

Ta strona używa plików cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

1. Serwis zbiera w sposób automatyczny tylko informacje zawarte w plikach cookies.

2. Pliki (cookies) są plikami tekstowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu. Przeznaczone są do korzystania ze stron serwisu. Przede wszystkim zawierają nazwę strony internetowej swojego pochodzenia, swój unikalny numer, czas przechowywania na urządzeniu końcowym.

3. Operator serwisu (Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu) jest podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym swojego użytkownika pliki cookies oraz mającym do nich dostęp.

4. Operator serwisu wykorzystuje pliki (cookies) w celu:

  • dopasowania zawartości strony internetowej do indywidualnych preferencji użytkownika, przede wszystkim pliki te rozpoznają jego urządzenie, aby zgodnie z jego preferencjami wyświetlić stronę;
  • przygotowywania statystyk pomagających poznaniu preferencji i zachowań użytkowników, analiza tych statystyk jest anonimowa i umożliwia dostosowanie zawartości i wyglądu serwisu do panujących trendów, statystyki stosuje się też do oceny popularności strony;

5. Serwis stosuje dwa zasadnicze rodzaje plików (cookies) - sesyjne i stałe. Pliki sesyjne są tymczasowe, przechowuje się je do momentu opuszczenia strony serwisu (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika do czasu ich usunięcia przez użytkownika lub przez czas wynikający z ich ustawień.
6. Użytkownik może w każdej chwili dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików (cookies) lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje można sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Należy pamiętać, że większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików (cookies)w urządzeniu końcowym.
7. Operator Serwisu informuje, że zmiany ustawień w przeglądarce internetowej użytkownika mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji strony internetowej serwisu.
8. Pliki (cookies) z których korzysta serwis (zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika) mogą być udostępnione jego partnerom oraz współpracującym z nim reklamodawcą.
9. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.
10. Bardziej szczegółowe informacje na temat plików (cookies) dostępne są na stronie 
ciasteczka.org.pl